Psychologia kolorów a CV
Psychologia kolorów a CV

Psychologia kolorów a CV

Często nie zastanawiamy się nad wyglądem naszego CV, a jedynie skupiamy się na treści lub pobieramy szablon z Internetu, nie zastanawiając się nad dobranymi w nim kolorami. Ale czy kolor CV ma jakieś znaczenie?

 

Kolory mają wpływ na Twój mózg.

Zadaj sobie pytanie, czy wolisz oglądać programy telewizyjne w czarno-białych barwach, czy może wolisz, gdy wszystko jest kolorowe? Podejrzewam, że wolisz tę drugą opcję. Mózg lepiej zapamiętuje informacje, które są kolorowe, gdyż odbiera je jako bardziej atrakcyjne. Twoja podświadomość reaguje na każdą barwę w inny sposób. Niektóre kolory wywołują radość, a inne niepokój. Warto wiedzieć, jakich kolorów użyć, aby wpłynąć odpowiednio na swojego odbiorcę.

Niebieski – najczęściej wybierany kolor, który kojarzy się z zaufaniem, harmonią, współczuciem. Niebieski kolor ścian spowoduje, że będziemy wyciszeni oraz bardziej produktywni. Warto pomyśleć o takim kolorze w swoim biurze. 

Czerwony – bardzo często wykorzystywany w marketingu, a to dlatego, żeby przyciągnąć uwagę innych. Kolor ten przyspiesza tętno, wskazuje na niebezpieczeństwo, zachęca do zakupu, kojarzony jest z miłością, ale też z nienawiścią.

Zielony – reprezentuje nadzieję, szczęście, dobrobyt, pieniądze, pomaga się zrelaksować, często stosowany w branży ekologicznej.

Żółty – jest to kolor radości, optymizmu, szczęścia, chociaż z drugiej strony kojarzy się z zazdrością.

Pomarańczowy – symbolizuje ciepło, energię, radość, sprzyja kreatywności.

Fioletowy – używany często przez firmy kosmetyczne dla produktów odmładzających. Ma działanie uspokajające, kojarzony jest z kreatywnością, wyobraźnią, mądrością oraz tajemniczością. 

Czarny – kojarzy się z elegancją, dyskrecją, z produktami luksusowymi. Symbolizuje także śmierć oraz stratę.

Biały – kolor silnie związany z medycyną i służbą zdrowia. Kojarzony jest z niewinnością, czystością, uczciwością, spokojem oraz otwartością.

Różowy – reprezentuje wdzięk, urok oraz uprzejmość. Najczęściej odzwierciedla to, co jest romantyczne lub dziecinne.

 

Dobór kolorów ma znaczenie, w zależności od kultury. Nie w każdym środowisku kolory mają taką samą symbolikę. Na przykład w Chinach kolor czerwony postrzegany jest jako barwa szczęścia, w Japonii zaś kolor żółty oznacza odwagę.

 

Zbuduj silną markę.

Wiele firm wykorzystuje wiedzę z zakresu psychologii kolorów w budowaniu swojej marki, żeby oddziaływać na klientów w określony sposób. Ty też możesz to zrobić przy budowaniu własnej marki osobistej. Zastanów się, jak chcesz być przez innych odbierany. Wybierz kolory, z jakimi chcesz się identyfikować oraz weź pod uwagę branżę, jaką reprezentujesz. Możesz uwzględnić też wartości, którymi się w życiu kierujesz.

 

Dobierz kolory do CV.

Wiedząc już, jakie kolory Ci najbardziej odpowiadają, zastosuj tę wiedzę, tworząc swój dokument.

Dzięki dobrze dobranym kolorom, możesz wpłynąć na decyzję osoby rekrutującej. Na przykład, stosując kolor granatowy, będziesz bardziej kojarzony z profesjonalizmem. Kolor czerwony może się sprawdzić, jeżeli przesyłasz CV na stanowisko kierownicze. Z pewnością zrobisz dobre wrażenie, jeśli dobierzesz kolory szablonu, zgodnie z kolorami stosowanymi przez daną firmę. Warto zaznaczyć jednak, żeby nie przesadzić z ilością kolorów, Twój dokument powinien wyglądać przede wszystkim profesjonalnie. Najlepiej zastosować maksymalnie 3-4 kolory, żeby CV było czytelne. Wyróżnij najważniejsze informacje oraz dobierz zdjęcie, jakie wpasuje się do Twojego dokumentu.

Psychologię kolorów możesz także wykorzystać na rozmowie kwalifikacyjnej oraz na spotkaniach biznesowych. Ubierz się w taki sposób, aby przykuć uwagę swojego odbiorcy i wzbudzić u niego zaufanie. Jednak w tym przypadku lepiej za bardzo nie eksperymentować, jeśli nie jest to stanowisko związane ze sztuką czy marketingiem. Najbezpieczniejsze będą kolory stonowane, niemniej jednak można pomyśleć o jakimś akcencie, żeby się wyróżniać na tle innych kandydatów i zostać lepiej zapamiętanym.

 

Pamiętaj, że CV to Twoja wizytówka, dlatego postaraj się zadbać o każdy szczegół, w tym o odpowiednio dobrane kolory. Skontaktuj się z nami, jeżeli potrzebujesz porady względem swojego dokumentu.

autor: Administrator

dodano: 18-08-2020

Udostępnij
Email